Wednesday 3 April 2013

BAB 1 : MAMA DAN SEKOLAH.


Usai solat subuh, Tihah bermalasan di tikar sejadah. Rasa berat untuk ke sekolah hari ini. Ditambah lagi dengan tekanan kerana dia gagal menyiapkan kerja rumah yg di beri gurunya kelmarin. Huhhh…. Panjang keluhan membungkam di hati.
                “Tihah… Kau nak pergi sekolah pukul berapa ha? Lambat nanti,” laung mama tihah dari dapur. Baru Tihah tersadar akan khayalnya di tikar sajadah. Segera dia melipat tikar sejadahnya, lantas meloloskan kepalanya dari telekung. Dilipatnya juga telekung itu ala kadar lalu di sidai di tempat sidaian telekung dan sajadah. Sebelum bertelekung, dia hanya berkemban saja, selepas keluar dari mandi tadi. Segera dia membetulkan kain batik kembannya yang hampir terlorot.
                Tokkk!!! Tokkk!!! Tokkk!!!
                “Tihah! Kau sihat ke nak? Pergi sekolah tak?”
                “Ye mama. Tihah tengah pakai baju ni. Jap lagi siap la.”
                “Haaa… Cepat sikit. Kalau lambat nanti, kau jugak yang kena denda,” kedengaran bunyi tapak kaki mama semakin menjauhi bilik Tihah. Khuatir dia, kalau-kalau anak perempuannya itu sakit.
                Tihah membuka almarinya. Kembannya dilorotkan sehingga ke pinggang. Buah dadanya yang kian mekar dielus manja. Sedikit losyen diratakan di kedua-dua bukit kembarnya itu.
                “Erm… Hari ni pakai merah ‘Hello Kitty’ ni lah,” gumamnya sendirian sambil mengambil baju dalam dari almarinya. Terdapat gambar kartun Hello Kitty pada kedua-dua ‘cup’ baju dalam itu. Nampak sangat comel. Banyak koleksi baju dalam tersusun di dalam almarinya itu. Kebanyakkannya bertemakan kartun. Tihah tersenyum memikirkan minatnya itu.
                Tihah berdiri di depan cermin sambil memegang baju dalam yang bersaiz 34B. Dikuis-kuis puting buah dadanya agak tidak tenggelam. Mama pernah pesan, jangan biarkan puting itu tenggelam, susah bila kahwin nanti. Tihah tidak berapa faham akan nasihat mamanya itu, namun dipatuhinya jua kerana mamanya lebih makan garam dari dirinya.
                Selepas puas Tihah membelek buah dadanya, dia pun mencangkuk baju dalamnya dibahagian perut, lalu barulah dipusingkan agar ‘cup’nya kehadapan. Kemudian kedua-dua talinya pula dilaraskan dibahu. Ditekan-tekan sedikit benjolan buah dadanya yang berada dalam ‘cup’ itu agar buah dadanya diampu selesa. Setelah puas hati, diambil pula seluar dalam berwarna putih, lalu terus disarungkan. Tidak perlu untuk Tihah mengenakan ‘pad’ kerana dia sudah pun datang bulan pada minggu lepas. Tihah juga bukan jenis wanita yang mudah berair pada faraj jika badannya penat. Seluar dalamnya agak lusuh. Terdapat bintik-bintik tahi lalat pada bahagian-bahagian seluar dalam itu. Tiada renda, namun bersih dari bekas darah haid.
                Kemban di tubuhnya dilepaskan. Sebelum itu, sempat Tihah mengerling selak pada pintu biliknya. Sah sudah berselak. Bimbang juga kalau-kalau ada adik-beradik atau bapanya yang masuk tiba-tiba ke dalam biliknya sedang dia hanya berbaju dan seluar dalam sahaja. Baju sekolah putih, tergantung pada tali langsir tingkap. Kebiasaannya, Tihah akan menggosok baju sekolah pada sebelah malam. Tidaklah kelam kabut pada pagi-pagi begini.
                Disarungnya dahulu kain dalam berwarna coklat dan juga singlet putih bertali halus. Bimbang juga hari-hari Isnin sebegini, kebiasaannya, ada ‘spotcheck’ selepas perhimpunan. Pasti akan didenda jika pengawas dapat tahu mana-mana pelajar yang tidak berkain atau bersinglet dalam! Ketiaknya pula disapu ‘deoderan’ berbau lembut agar pabila petang nanti ketiaknya tidak mengeluarkan aroma yang menyengit. Kadang kala, Tihah perasan juga ada setengah-setengah pelajar laki-laki yang menutup hidung apabila duduk berdekatan dengan pelajar wanita rakan-rakannya. Tihah tersenyum sendiri.
                Jam didinding biliknya dikerling tajam. Seperti tidak percaya, jam sudah menunjukkan pukul 6.40 pagi. Biasanya waktu begini Tihah sudah bersarapan di dapur.
                “Argh… Lambat pulak. Tadi mengelamun…” omel Tihah sendirian.
Tihah segera mencapai minyak wangi di meja solek. Disembur sedikit pada baju singletnya, selebihnya disembur pula pada baju kurung sekolah. Semerbak bau wangi tersebar seluruh bilik. Kain biru disarungkan pada betis putihnya. Kelim tepi, disusun cantik-cantik mengikut garisnya di sebelah kiri. Namun, pinggangnya terpaksa dilipat dua kali kerana kain itu sedikit labuh. Singletnya dirapikan masuk kesebelah dalam kain birunya. Tihah tidak boleh bergerak perlahan lagi. Dia tahu, dia sudah tidak sempat untuk bersarapan. Segera Tihah memakai baju kurung sekolahnya. Butangnya dipasang. Tihah amat tidak selesa jika tidak berbutang jika mengenakan baju kurung, walaupun dia bertudung labuh. Usai membutang baju, skaf tudung segera dicapai. Rambutnya yang panjang hingga ke dada disiput kemas. Sengaja tihah tidak mengikat rambutnya agar tidak panas apabila balik sekolah nanti. Skaf tudungnya dipakai rapi-rapi dan diikat kemas agar satu pun rambutnya tidak terkeluar walaupun siput rambutnya terbuka nanti. Dia tahu, sehelai rambut wanita yang dilihat oleh laki-laki yang bukan mahramnya, pasti Tuhan akan balas di neraka. Setelah berpuas hati dengan keadaan rambut di dalam skaf itu, tudung labuhnya pula disarungkan. Mukanya segera dirapatkan pada cermin dan dikelepet tepi tudungnya kemas-kemas. Usai memperkemaskannya, Tihah undur setapak kebelakang dari cermin itu. “Nurul Fatihah Asqilah”. Tertera nama pada tudung di bawah lencana sekolah. Dia senyum di hadapan cermin. Tudung labuh bulat yang melepasi dadanya dirapikan. Tihah berpuas hati dengan pakaiannya itu. Didikan agama daripada sekolah lamanya sebelum ini mengajar Tihah erti aurat yang sebenar.
Terngiang-ngiang suara Ustazah Zaharah yang menegur wanita masa kini yang bertudung hanya menutup rambut dikepala. Padahal, buah dada mereka tertayang-tayang menjadi hidangan nafsu laki-laki. Ditambah lagi ‘trend’ muda-mudi zaman ini yang suka mengenakan pakaian ketat. Lebih menampakkan bonjolan buah dada masing-masing. Tihah tidak mahu seperti mereka. Tihah malu jika ada mata-mata laki-laki yang mengerling tepat ke arah buah dadanya. Buah dadanya tidaklah besar mana pun, dilindung lagi dengan tudung labuh sehingga ke perut. Itu pun, masih lagi ada antara rakan-rakan laki-lakinya yang cuba mengintai buah dadanya apabila Tihah cuba mengangkat tangan untuk bertanyakan soalan di kelas. Lebih-lebih lagi, jika semasa dia berjalan, angin kuat bertiup membawa tudung yang melindungi buang dadanya. Ada saja mata pelajar laki-laki yang pantas memandang dadanya.
“Lambatnya kau siap, Tihah? Buat apa dalam bilik? Mengelamun? Nasi goreng mama da siapkan tu. Makanlah,”sapa mama sebaik saja Tihah keluar dari bilik.
“Eh mama, tak sempatlah. Tak apalah, nanti Tihah beli kuih kat sekolah. Da lambat ni”
“Tengok tu, penat je mama masak pagi-pagi. Tak makan pula”
“Adikkan ada mak… Suruh la dia habiskan”
“Adik pula kau suruh ea? Budak 3 tahun macam tu makan sikit aje”
                Mama menggeleng-gelengkan kepala tanda protes dengan sikap Tihah. Dia risau kalau-kalau Tihah tidak sarapan. Sanggup mama bangun pagi-pagi untuk menyiapkan sarapan Tihah setiap hari.
                “Eh, Tihah. Hari inikan hari Isnin. Kenapa kau tak bawa beg baju sukan? Tak ada sukan ke hari ni?” tegur mama apabila melihat Tihah berlenggang hanya membawa beg galas buku sekolah sahaja.
                “Alamak!!! Tihah lupa pula… Nak cepat, ada saja yang buat lambat,” keluh Tihah menyalahkan dirinya sendiri. Sempat juga dia menyarungkan stokinnya di depan pintu sebelum bingkas bangun ke biliknya semula.
                Tihah segera manggagau timbunan beg di atas almarinya. Terjingkit-jingkit dia mencapai. Akhirnya, dapat juga dia mengambil sebuah keg kasut berjenama Nike. Dengan pantas dia mengambil pula seluar track dan baju T sukan sekolah yang sedia terlipat.
                “Oh, baik aku bawa sekali baju dan seluar dalam ni. Nanti kalau sukan berat , berpeluh pulak. Hangit je bau,” Tihah bercakap sendiri mengingatkan dirinya. Lantas, tangan nya mencapai sehelai baju dalam berwarna hitam dan seluar dalam yang juga berwarna hitam. Disusunkan pakaian dalam itu di antara baju dan seluar sukannya. Segera dia keluar dari biliknya semula.
                “Mama, nanti Tihah balik lambat sikit ya. Tihah ada janji dengan org Kedai Buku Matlop tu nak beli novel yang baru keluar. Dia janji nak simpankan untuk Tihah. Tihah takut habis nanti,” pinta Tihah sambil mengikat tali kasut.
                “Kedai buku yang kat belakang Watson tu ke Tihah? Ishk, jalan ke sana tu sunyi. Tak payahlah. Nanti petang aja, tunggu ayah kau balik kerja. Biar ayah kau yang hantar.”
                “Alaaa mamaaa… Tihah dah besar la. Tahu la Tihah jaga diri. Lagi pun, semalam Tihah dah mintak Aini temankan. Nanti kalau Tihah ‘cancel’, apa pulak kata dia nanti,” Tihah merengek dengan mulutnya yang muncung.
                “Tihah, mak tahu kau tu da besar panjang. Sebab kau da besar ni la mak risaukan keselamatan kau, nak. Petang nanti sajalah kau pergi dengan ayah,” pujuk mama lembut.
                “Hish mama ni! Orang lain pun ada mama gak, tapi boleh aja nak ke mana-mana… Dah lah, Tihah pergi sekolah dulu. Susah betul nak mintak kebenaran mama la,” dengus Tihah meningkah. Muka nya sengaja dimuncungkan. Hatinya berbuku dengan keputusan mama yang seolah-olah mengongkongnya. Usai mengikat kasut, Tihah segera berjalan meninggalkan mama di muka pintu. Langsung dia tidak menoleh ke belakang, apatah lagi menyalami mamanya seperti kebiasaan. Hatinya panas.
                Mama memandang sayu telahan anaknya itu. Kepalanya digeleng-gelengkan. Dia faham kehendak Tihah, namun keadaan jalan untuk ke kedai buku yang ingin Tihah pergi itu terlalu sunyi. Amat berbahaya untuk anak dara seusia Tihah lalui. Memang selalunya ayah Tihah yang menghantar Tihah ke kedai itu. Hati mama walang. Dia risau anak daranya itu tidak menuruti perintahnya tadi. Sayu hatinya melihat Tihah yang semakin mengecil dipandangannya. Hatinya seperti ada sesuatu yang bergolak.

No comments:

Post a Comment