Wednesday 3 April 2013

BAB 3 : ALAM TIDAK BERDINDING DAN BILIK TIDAK BERJENDELA.


Tihah berlari-lari anak membawa kakinya entah ke mana. Nafasnya tercungap-cungap. Relung akalnya seperti berat untuk berfikir. Dia terjelepuk ke lantai. Diseka nafasnya dalam-dalam, kemudian dihembuskannya. Tihah bangun semula. Matanya dipejam kuat-kuat, kemudian dibuka semula. Dilihat alam sekelilingnya. Putih. Semuanya berwarna putih. Tiada satu objek pun di sekelilingnya. Malah, alam itu langsung pun tidak berdinding. Lantainya putih, langitnya putih, sekelilingnya tiada apa pun selain putih. Langkah kakinya diatur semula. Kalau-kalau dapat terlihat pinggir alam ini. Namun, lelah cuma yang dia dapat. Tihah melutut. Dia seakan berputus asa.
                “Kat mana aku ni? Tempat apa ni?,” bibirnya berbisik perlahan.
                Tihah bulatkan semula kudratnya. Bangun untuk berjalan mencari pinggir alam ini. Tangannya teraba-raba tubuhnya. Kepalanya terpusing-pusing kebelakang melihat pakaiannya. Telekung??? Kenapa pakai telekung ni? Tihah semakin kaget. Seribu satu persoalan bertubu-tubi menerjah akal mindanya. Dia lengkap bertelekung solat. Tapi bukan telekungnya.
                “Tolong!!!”
“Tolong!!!”
                “Tolong!!!”
                “Aku kat mana???!!!”
                “Ada orang tak kat sini!!!” laung Tihah berkali-kali. Telinganya segera dipicing dengan harapan laungannya berbalas. Dia duduk berteleku untuk cuba menenangkan fikirannya yang kusut. Nafasnya diambil dalam-dalam semula. Kemudian dihembus perlahan-lahan. Kotak akalnya mula mengingati apa-apa yang berlaku sebelum ini. Ada sebuah van. Batang tubuhnya ditangkap. Aini ditendang. Tubuhnya ditarik ke perut van. Kepalanya ditutup dengan karung. Gelap. Akhirnya, lengannya berasa sakit seperti dicucuk. Seakan-akan ada video hitam putih di tonton dalam kotak akalnya.
                Air matanya mengalir setelah satu-satu memorinya menjelma. Dia ketakutan. Aku di mana? Alam apa ini? Aku dah mati? Inikah alam barzakh?
                “Ya Allah, ampunkan aku… Mama… mama… mamaaa…”air matanya semakin deras membasahi pinggir pipi. Dia menangis sepuas-puasnya. Masih terngiang ditelinganya tegahan mama pagi tadi. Dia amat menyesal. Dia sendiri tidak tahu apa yang berlaku pada dirinya sekarang.
                Dari kejauhan jasadnya yang tersedu sedan, matanya tercerap satu tubuh dari satu sudut, jauh dari tempat dia berteleku. Tampak kabur-kabur dipandangannya. Kakinya tiba-tiba saja mendapat satu kekuatan untuk bangun dan melangkah dengan cepat menuju ke arah satu tubuh manusia yang dilihatnya. Kadang-kadang kakinya tersadung kerana terpijak kain telekungnya sendiri, namun, langsung tidak dihiraukan akan kesakitan itu, dia bangun semula dan bergegas ke arah tubuh itu. Dia seakan pasti batang tubuh itu dapat membantunya.
                “Tunggu!!!”
                “Tunggu!!!”
                “Tunggu!!!”
                “Tolong jangan ke mana-mana! Tunggu saya!!! Tolong saya!!!” jerit Tihah walaupun batang tubuh itu sememangnya langsung tidak bergerak.
                Tihah semakin teruja apabila dia semakin mendekati batang tubuh itu. Langkahnya dipercepatkan. Kain telekungnya di angkat tinggi agar tidak tersadung lagi. Tubuh yang dikejarnya semakin jelas dipenglihatannya. Sedang tegak berdiri sambil menghadap ke arahnya. Tihah tampak susuk tubuh seorang laki-laki. Sebaik saja matanya dapat melihat jelas batang tubuh laki-laki itu, kakinya terpaku. Perasaannya yang sedari tadi teruja, tiba-tiba lenyap. Dia terkejut. Terkesima dengan laki-laki yang dilihatnya.
                “Nazrin…”
                “Nazrin… Awak ke tu?”
                “Nazrin… Betul ke apa yang saya lihat ni? Awak ke tu?” Tihah cuba mendapatkan kepastian. Wajah nazrin diamatinya betul-betul. Dia berhenti berjarak dengan Nazrin. Nazrin tersenyum. Wajah redup Nazrin Tihah tatap dalam-dalam. Ya, memang Nazrin. Nazrin yang dikenalinya di sekolah.
                Nazrin berjubah putih. Berserban putih. Wajahnya bercahaya. Lidah Tihah kelu berkata-kata. Kakinya melangkat setapak menuju ke Nazrin. Nazrin menggeleng. Tangannya dilambai-lambaikan seperti isyarat menegah. Wajahnya yang sedari tadi tersenyum mula berkerut. Mulutnya terkumat kamit, namun, tihah langsung tidak dapat mendengar apa-apa patah perkataan yang keluar dari mulut Nazrin.
                “Tolong saya Nazrin… Saya tidak tahu apa yang berlaku…” rintih Tihah. Dia sedih melihat Nazrin seperti tidak sudi menolongnya. Kakinya maju selangkah demi selangkah. Tiba-tiba, dia merasakan telekung yang dipakainya mereput. Namun, Tihah langsung tidak menghiraukan. Tidak juga dia menghiraukan akan isyarat yang Nazrin berikan. Kakinya perlahan-lahan menuju ke arah Nazrin. Telekungnya semakin mereput, lalu koyak sedikit demi sedikit diterbangkan angin. Tihah berjalan lagi. Telekungnya semakin mereput dan menghilang. Apabila bahagian kepala telekungnya koyak, bahagian bawah telekungnya turut jatuh ke lantai. Tihah terkejut. Dia hanya berbaju dalam putih dan berkain telekung sahaja dan dia sedang menghampiri Nazrin. Dua tangannya segera disilangkan pada bahagian dadanya dengan harapan dapatlah dia menutup  pangkal buah dadanya dari dilihat Nazrin.
                “Nazrin, awak mesti tolong saya… Tolonglah…” rayu Tihah. Nazrin seperti tadi juga, tetap member isyarat menegah Tihah mendekatinya. Tihah melangkah lagi. Kali ini kain telekungnya pula mereput bersama skaf yang menutup rambutnya. Semakin dia mendekati Nazrin, semakin terkoyak pakaiannya itu. Ikatan kain telekungnya tidak bertahan lama lalu koyak dan hilang begitu saja. Sekali lagi Tihah terkejut. Bahagian bawah tubuhnya hanya ditutupi dengan seluar dalam putih sahaja. Dalam masa yang sama, skaf yang dipakainya juga mereput dan menghilang. Terurailah rambut Tihah mengurai. Langkahnya terhenti. Kotak akalnya segera mencari keputusan sama ada ingin terus mendekati Nazrin yang sedari tadi tegak di hadapannya atau pun tidak. Tangan kanannya cuba menutup kedua buah dada yang masih dibaluti baju dalam berwarna putih. Manakala tangan kirinya sedaya upaya menutup bahagian farajnya yang juga masih dilindungi seluar dalam. Matanya memandang Nazrin.
                “Nazrin, kenapa ni? Apa semua ni? Awak mesti tolong saya. Awak saja yang ada di sini” air mata Tihah bercucuran. Dia melangkah lagi. Dia terjerit kecil apabila kancing baju dalamnya tiba-tiba tercabut. Mereput sepertimana telekungnya tadi. Tangan kanannya cuba menahan baju dalamnya dari terkoyak dan jatuh. Namun, tetap juga ia mereput dan menghilang. Sekarang, buah dada Tihah Cuma disaka dengan tangan kanannya sahaja. Dia cuba menutup puting buah dadanya. Itu saja usaha yang boleh dilakukan. Kakinya tetap berjalan kehadapan. Seluar dalamnya pula semakin melonggar. Dan melonggar. Dan melonggar. Lalu mereput dan menghilang. Tapak tangan kirinya tidaklah sebesar mana, namun, dengan tangan itulah saja dia dapat menutup farajnya dari dilihat Nazrin yang beberapa meter saja di hadapannya. Dia kemalu-maluan. Muka tihah semakin merah menahan malu. Dia bogel sepenuhnya. Tiada Seurat penang pun yang dapan menghalang pandangan nazrin dari melihat tubuhnya.
                Namun, Tihah tiada pilihan lain. Katika ini, hanya Nazrin sahaja yang dilihat dapat membantunya. Dia ketakutan. Takut akan alam tidak berdinding ini. Tihah pasrah. Tiada cara lain lagi. Dia melangkah lagi setapak. Kali ini dia melangkah kecil sambil mengepit farajnya yang baru ditumbuhi bulu kemaluan. Wajahnya malu untuk memandang terus ke arah Nazrin.
                “Nazrin, Tolong saya… Saya merayu…” rintih Tihah. Nazrin tetap begitu. Tajam melihat tubuh Tihah yang berbogel. Tihah tekad. Dia melangkah lagi. Nazrin Cuma kira-kira lima meter di hadapannya. Langkahannya kali ini mengejutkannya. Jelas dilihatnya jubah putih Nazrin pula yang mereput. Bermula dari simpulan serban Nazrin yang terbuka dan menghilang.
                Tihah serba salah. Namun, dia tiada pilihan lain. Dia terus menghampiri Nazrin perlahan-lahan dan berhati-hati agar kedua-dua tangannya kemas menutupi dua buah dada dan farajnya. Dilihatnya Nazrin berdepang tangan sambil pakaiannya menghilang dan mereput sedikit demi sedikit ditiup angin. Sehinggalah jubah yang sedari tadi menutupi aurat Nazrin terbang dan menghilang. Tihah terlongo. Di depannya, Nazrin Cuma berseluar dalam putih. Jelas benjolan zakar Nazrin kelihatan. Tihah melangkah lagi. Keinginannya untuk menerima bantuan Nazrin meluap-luap. Nazrin yang sedari tadi mendepangkan tangan langsung tidak menghiraukan kadaan seluar dalamnya yang kian mereput. Betul-betul, sebaik saja seluar dalamnya mereput dan juga hilang, terjulurlah zakar Nazrin.
                Tihah melopong. Jelas dia dapat melihat zakar Nazrin. Zakar yang agak besar, kemerah-merahan, berkhatan dan masih kendur. Ada sedikit bulu-bulu ari-ari dia atas batang zakar Nazrin. Buah kerandutnya melanyut ke bawah. Nazrin sedikitpun tidak menutup zakarnya itu dengan tangan. Dia membiarkan saja zakarnya menjadi tontonan Tihah.
                Tihah memejam mata. Air matanya masih lagi mengalir deras. Malu pada Nazrin yang sedang berbogel. Juga malu pada Nazrin kerana dia juga berbogel.
                “Nazrin, apa pun berlaku, awak mesti tolong saya. Dah tak ada cara lain dah. Maafkan saya Nazrin,” Tihah berkata disebalik sedu sedannya. Nazrin masih lagi berdiam sambil mendepangkan tangannya. Tihah menarik nafas dalam-dalam. Dibulatkan tekad di hatinya. Dia segera berlari mendapatkan kujur tubuh Nazrin. Tidak lagi dihiraukannya akan farajnya yang berbulu sederhana itu. Apatah lagi buah dadanya yang terbuai-buai mengikut lenggok lariannya.
                “Nazrin… Nazrin… Nazrin… Apa semua ini? Apa yang berlaku, Nazrin…” rintih Tihah sayu sebaik saja tubuh Nazrin dipeluk kejab. Tangisannya semakin menggarung. Dipeluk batang tubuh Nazrin erat-erat. Mukanya disembam di dada Nazrin. Jelas terasa batang zakar Nazrin bergesal-gesal diperutnya. Begitu juga dengan dadanya. Melekap dan melekat ditubuh Nazrin. Air mata Tihah membasahi dada Nazrin. Nazrin yang sedari tadi berdiam, membalas pelukan Tihah. Satu tangan diusap pada rambut Tihah, dan sebelah lagi melingkari pinggangnya, Tihah rasa selamat buat seketika.
                Seketika dia tidak bergerak. Hanya memeluk tubuh hangat pemuda di hadapannya. Air matanya mulai reda apabila serasa dia selamat. Wajahnya diangkat. Dia menatap wajah redup Nazrin. Mata bertentangan mata. Nazrin tersenyum. Tihah membalas senyuman, namun masih malu-malu dengan keadaan mereka yang berbogel. Zakar Nazrin yang kendur bergesel-gesel perut ari-ari Tihah. Lama mata mereka bertentangan. Tidak semana-mena, pandangan Tihah menjadi gelap. Kelopak matanya menjadi semakin berat. Wajah redup Nazrin semakin samar-samar. Badannya beransur lemah. Kepalanya berpusing. Sekali lagi, Tihah hilang kesedaran.
**                                           **                                           **
Tihah seperti digerakkan sesuatu. Mahu atau tidak, matanya dibuka perlahan-lahan. Tubuh badannya sakit-sakit seakan-akan hilang seribu upaya. Tatkala waras matanya kembali, dia segera menoleh sekeliling. Dia terkejut. Mana Nazrin??? Mana alam tidak berdinding tadi??? Ishk, apa yang berlaku ni???
                Tihah menggeleng-gelengkan kepalanya agar dapat berfikir normal semula. Dipandang sekelilingnya sekali lagi. Diamatinya betul-betul.
                “Aku kat sebuah bilik?” bibirnya berbisik perlahan. Ya, dia dalam sebuah bilik. Bilik yang hanya diterangi dengan beberapa buah lampu kalimatang. Bilik berdinding simen yang tiada bertingkap. Dia cuba mengingati semula apa-apa yang berlaku pada dirinya. Tihah memandang pakaiannya. AlhamdulilLah, dia masih lengkap berpakaian sekolah. Bertudung labuh. Dan masih terasa pakaian dalamnya lagi. Maknanya, tubuhnya masih belum disentuh oleh sesiapa lagi.
                Tihah cuba menggerakkan kedua-dua tangannya. Dia kaget. Dua-dua tangannya terikat ke atas. Diikat dengan getah yang tebal , setebal dua jari ibunya. Tangannya diikat berjarak antara satu sama lain. Penghujung tali getah itu diikat pada palang beruti di dalam siling. Dengan kudrat yang tersisa, dia cuba menarik tali getah itu kuat-kuat. Daripada posisi Tihah berdiri, daya anjalan getah itu hanya sampai ke posisi Tihah mencangkung. Namun, cengkaman pada lilitan pergelangan tangannya sangan kuat. Sedikit pun tidak terlonggar dengan daya tarikan yang kuat.
                Betul-betul dibelakangnya, ada sebuah kerusi plastik. Serasanya memang disediakan untuk dia duduk. Kerana penat, Tihah duduk dikerusi itu. Barulah dia perasan yang kedua pergelangan kakinya juga terikat kemas. Sama seperti kedua-dua tangannya, hujung tali getah itu diikat pada dua hujung yang berlawanan. Langsung Tihah tidak terdaya untuk merapatkan kakinya. Dia pasrah.
                Beberapa kali dia mengeluh dengan keadaannya yang terikat. Kotak fikirannya tidak pasti apa yang akan berlaku pada dirinya. Apa tujuan penculik sebenarnya? Dan yang lebih penting, siapa penculik yang menculiknya.
                “Nazrin…” tiba-tiba saja nama itu terpacul dari bibir mulusnya. Dia sedar, dia hanya berjumpa Nazrin tadi semasa dalam keadaan pengsan saja. Mungkin cuma ilusi. Mungkin cuma khayalan. Atau mungkin cuma mimpi saja. Sekarang, dalam keadaannya yang terikat ini tiada siapa pun yang dapat membantunya.
                Tihah mengangkat kepalanya yang sedari tadi tunduk memikirkan pelbagai kerunsingan. Di sebelah kanannya ada sebuah pintu yang diperbuat dari besi. Sebelah kiri pula, ada sebuah kipas berdiri menghala ke arahnya. Matanya mencerap lagi sekeliling. Betul-betul dihadapannya, ada sebuah televisyen LCD. Besar skrinnya. AstaghfirulLah!!! Tihah beristighfar tatkala saja melihat gambar yang dimainkan dalam kaca LCD itu. Matanya terbuntang. Ada seorang pelakon wanita sedang berbogel yang tunduk seperti ruku’. Manakala seorang pelakon laki-laki pula, berada rapat dibelakang wanita itu. Juga sedang berbogel. Jelas dimata Tihah melihat zakar pelakon laki-laki itu berulang-ulang menujah faraj pelakon wanita itu. Sambil wanita itu meraung-raung kesedapan.
                “Ini filem ‘blue’ ni? AstaghfirulLah!!! Apa semua ni???” Tihah cuba menenangkan dirinya. Dia semakin takut. Bermacam-macam andaian bermain diminda. Apatah lagi filem porno betul-betul ditayangkan di hadapannya. Dalam tidak sedar, air matanya mengalir. Dia menangis ketakutan. Menyesal sungguh dia meningkah tegahan mama pagi tadi.
                Tiba-tiba, kedengaran kunci tombol pintu berbunyi. Pintu besi di sebelah kanannya dikuakkan luas-luas. Tihah ketakutan. Air matanya semakin deras. Ada lima kujur tubuh masuk ke bilik itu. Empat daripadanya laki-laki. Laki-laki yang terakhir masuk, menutup pintu. Lidah Tihah kelu untuk menjerit. Dirasanya lututnya menggigil.
                “Haaa, dah bangun pun adik kita ni,” kata seorang laki-laki dari kalangan berlima itu. Mereka semua bertopeng. Seorang bertopeng seperti penggusti WWE, Ray Mysterio. Seorang memakai hitam yang berlubang di mulut, hidung dan mata. Seorang lagi memakai topeng seolah-olah topeng yang dipakai oleh watak Tobi dalam siri anime Naruto. Dan seorang laki-laki lagi memakai topeng Batman. Tihah kehairanan. Dan terus ketakutan. Dari belakang kalangan laki-laki itu, jelas dipandangan Tihah seroang wanita memakai jubah, bertudung labuh dan memakai purdah. Hanya mata saja yang kelihatan pada wajahnya. Melihat wanita itu, Tihah semakin pelik. Sangat pelik. Dia kebingungan.

No comments:

Post a Comment