Thursday 4 April 2013

BAB 10 : MEMORI TIHAH ; PEROMPAK, MAMA DAN AYAH I.


Imbas kembali Fatihah…
Suasana tenang malam itu. Tiada tanda-tanda hujan hendak turun. Ayah baru saja mengunci pintu hadapan. Rumah papan itu telah didiaminya sejak kecil lagi. Memanglah jauh sedikit dari jiran kampungnya yang lain, tapi itulah saja harta peninggalan arwah atuk dan nenek dahulu kala. Ayah memerhatikan setiap tingkap dan pintu di sekeliling rumahnya berkunci. Risau akan keselamatan keluarganya. Seperti malam-malam yang lain, dia biasa berkain pelekat saja di rumah.
Malam itu, mama memerhatikan Tihah dan kakaknya, Hawa menyiapkan kerja sekolah. Tihah ketika itu baru ditingkatan satu, manakala Hawa ditingkatan lima. Anak anak lelakinya, Ziyad yang ditingkatan 4 berada di asrama. Tinggallah mereka berempat di rumah usang itu. Hawa mengulangkaji pelajaran dengan bersungguh-sungguh kerana tahun ini, dia akan mengambil peperiksaan SPM.
“Sudah pukul 11. Esok kamu berdua hendak sekolah. Nanti pagi-pagi, susah pula dikejut. Sebelum tu, kamu berdua dah solat isyak?”ayah mengingatkan anak-anaknya.
“Hawa uzur,”
“Dah tadi,” jawab Tihah dengan manja. Mereka mengamas buku-buku yang mereka gunakan untuk mengulangkaji pelajaran. Mama membantu apa-apa yang patut. Setelah memastikan anak-anak perempuannya masuk ke bilik, barulah ayah menutup lampu di ruang tamu.
Tihah dan Hawa masing-masing bersiap untuk tidur. Tihah berbaju t-shirt, berseluar track suit saja. Tihah belum lagi memakai baju dalam dewasa ketika malam. Dalam usianya yang bari mencecah 13 tahun, buah dadanya cuma sedikit membengkak sahaja. Namun, kadang kala mama cukup bising dan sudah mula menyuruh Tihah mengenakan baju dalam seperti orang dewasa. Bagi Tihah, singlet mini sebegini lebih selesa dipakai. Baju dalam dewasa hanya dipakai ketika ke sekolah sahaja. Tihah melihat kakaknya Hawa yang cuba melelapkan mata di katil sebelah. Hawa pula lebih selesa memakai set baju tidur jenis kemeja dikala malam.
“Tutup lampu Tihah. Akak tak boleh tidur pula,” arah Hawa
“Selamat malam kak.”
“Selamat malam Tihah.” Bilik menjadi gelap. Hanya biasan cahaya lampu dari beranda saja yang kelihatan samar-samar. Katil Tihah dan katil Hawa berjarak sedikit. Tihah memandang kakaknya. Kakaknya mengiring menghadap dinding. Tihah cuba memejamkan matanya yang tidak ngantuk. Keadaan yang gelap menjadikan Tihah takut. Bermacam-macam cerita hantu tiba-tiba bermain dikotak akalnya. Dia menutup mukanya dengan bantal peluk.
Dalam kegelapan malam, ada 4 pasang mata yang sudah hampir 3 jam memerhatikan kediaman Fatihah. Deva, Selvam, Kalai dan Manoj bersembunyi di belakang belukar tebal di rumah papan itu. Mereka berempat merancang untuk merompak rumah ini malam ini. Ini merupakan rompakan pertama mereka secara berkumpulan. Keempat-empat India itu bukan berasal dari kampung ini. Namun, rumah Tihah ini sudah seminggu dipantau mereka. Apabila melihat lampu di dalam rumah semua telah dipadamkan, Deva selaku ketua rompakan menunjukkan jam tangannya pada rakan-rakannya, bererti ‘kita akan bertindak selepas 1 jam’. Selvam, Kalai dan Manoj mengangguk tanda faham.
Sebaik saja kepala ayah mencecah bantal, tangannya segera memeluk pinggang isterinya. Mama membiarkan saja. Apabila ayah menjalarkan tangannya ke arah buah dada mama, mama tepis tangan mama.
“Maaf bang, saya penat sangat hari ni. Petang tadi kan saya cabut ubi kat belakang tu. Tak larat nak buat ‘tu’ la bang. Saya minta maaf, ye?” bisik mama dalam keadaan sedih. Dia tahu apabila suaminya menyuntuh buah dadanya, bermakna suaminya itu ingin menyetubuhinya.
“Ye ke? Tak apa lah. Kita tidur saja…” ayah seorang suami yang amat memahami. Dia tidak mahu nafsunya membebani isterinya tercinta. Ayah memejamkan mata, namun tangannya masih lagi memeluk erat mama. Mama tersenyum. Alangkah beruntungnya mendapat seorang suami yang begitu penyayang. Syukur pada Tuhan. Mama juga memejamkan mata. Malam menjadi sunyi…. dan sepi….
KRAAAKKKK!!! Mata ayah segera terbuka apabila mendengar suatu bunyi. Dia menoleh jam loceng di meja solek. Jam 1.30 pagi. Mungkin kucing liar agaknya. Ayah tidak menghiraukan. Dia tidur semula. Tidak sampai 5 minit terlelap, tiba-tiba ayah rasakan ada sesuatu yang tajam diletak dilehernya.
“YA ALLAH!!!! AstaghfirulLah!!!” ayah menjerit terkejut apabila tersadar sebilah parang panjang terhunus betul-betul dilehernya.
“Kalau kau nak selamat. Kau ikut cakap kami…” Deva memulakan kata-kata.
“Aaaaaaa!!!!!” mama pula menjerit apabila menyedari apa yang berlaku.
“Jeritlah, tak siapa pun dengar. Sekarang, aku nak korang berdua berjalan slow-slow, pergi ruang tamu. Celvam, avarka inta kaṭṭu (Selvam, kau ikat mereka ni). Maōj, nīka viraivāka, ellā viakkukaum tiakka! (Manoj, kau buka semua lampu, cepat!),” arah Deva dalam bahasa tamil. Ayah dan mama terpaksa mengikut saja arahan perompak-perompak itu. mama mula menangis. Ayah memeluk mama supaya mama dapat bertenang. Selvam segera mengikat tangan ayah dan mama ke belakang.
Tihah terjaga separuh sedar apabila terdengar satu jeritan. Namun, kantuknya dilayan semula apabila melihat Hawa langsung tidak mengindahkan. Langsung dia tidak sedari yang seluruh lampu dalam rumahnya sudah terang benderang.
“Jangan apa-apakan kami. Kalau kau nak duit, kami tiada duit,” ayah merayu.
“Kau diam. Kalau kau cakap banyak, aku sembelih kau. Sekarang, aku nak kau panggil anak-anak kau suruh keluar dari bilik. Atau kau nak aku pecahkan pintu bilik dia?”
“Jangan apa-apakan kami. Tolonglah…. Saya merayu….”
“Panggil cepat!!!”
“Tihah…. Hawa….” Panggil ayah. Parang panjang Deva masih di pangkal leher ayah.
Tihah mendengar namanya dipanggil ayah. Tanpa melihat jam, dia bangun. Mungkin ayah panggil untuk bersiap ke sekolah rasanya. Dalam keadaan mamai, dia menggerakkan Hawa. Hawa terjaga, tetapi sama juga dengan Tihah, dalam keadaan mamai. Tihah membuka kunci pintu dan terus keluar bilik.
“Aaaaa!!!!” terkejut Tihah apabila ada seseorang menarik keras rambutnya dan menolaknya sehingga tersungkur. Rambut Hawa juga ditarik keras dan dikumpulkan bersebelahan ayah dan mama. Mereka semua menangis. Selvam mengikat mereka berdua pula. Ayah masih lagi merayu supaya mereka tidak diapa-apakan.
“Vīṭṭil tēal (Geledah rumah ni). Hei orang tua! Mana kau simpan barang kemas?” jerkah Deva. Rakan-rakannya  yang lain sibuk menggeledah rumah itu.
“Aku mana ada harta. Ada rantai gelang dalam laci, itu saja yang ada. Ambillah, tapi, jangan apa-apakan kami,” rayu ayah.
Deva cuma berdiri sambil memegang parang dileher ayah. Selvam, Manoj dan Kalai sibuk mencari apa-apa saja yang berharga dalam rumah itu. Manoj mengambil rantai gelang dari dalam laci mama. Ada 2 utas saja. Dari dompet ayah, Kalai hanya dapat beberapa puluh ringgit saja. Mereka menunjukkan hasil yang tidak memuaskan itu kepada Deva. Deva jadi berang, mukanya yang hitam itu, menjadi merah kerana marah.
DUSSSHHH!!! Satu tumbukan padu dilepaskan dimuka ayah. Pipi ayah segera bengkak. Ayah mengaduh kesakitan. Deva melepaskan geramnya kepada ayah. Rompakannya kali ini nampaknya tidak berhasil.
“Rumah saja besar, harta langsung tak ada…” marah Deva.
Kemudian keempat-empat perompak itu berbincang sesama mereka. Ayah masih mengaduh kesakitan. Mulutnya pecah. Kelihatan perompak-perompak itu berbincang sambil menoleh-noleh Hawa. Ayah tidak faham kerana mereka bercakap dengan bahasa tamil. Mereka seakan-akan habis berbincang. Ayahlah yang paling berdebar-debar. Dari jelingan mereka yang terarah ke Hawa, ada sesuatu yang buruk akan berlaku. Salah seorang dari mereka meluru ke arah Hawa. Rambut Hawa ditarik kasar. Hawa menjerit.
“Tolong, lepaskan dia. Awak dah dapat apa yang awak nak. Itu saja yang ada. Jangan apa-apakan dia!!!” jerit ayah ketakutan.
Deva hanya tersengeh nista. Dia menyeret Hawa ke tengah rumah di hadapan ayah, mama dan Tihah. Deva memegang kolar baju Hawa. Sambil tersenyum memandang ayah, dia merentap baju tidur Hawa. Koyak rabak baju tidur itu. Butangnya bertabur ke sana-sini. Hawa hanya mampu menangis saja. Tangannya terikat kejab ke belakang.
“Wow, coli warna pink! Selvam, mari sini kita putuskan baju dalam ni… hahahaha…” Deva semacam dirasuk hantu. Marahnya kerana rompakannya gagal dilepaskan pada Hawa.
Tussss!!!! Penyambung tengah antara dua cup baju dalam Hawa putus ditarik Selvam dan Deva. Mereka ketawa mengilai melihat Hawa sudah separuh bogel. Ayah segera memejamkan mata. Dia malu dan marah melihat anak daranya diperlaku sebegitu.
“Kau tak ada harta. Tapi anak dara kau cantik la. Aku confirm dara lagi ni… hahahaha….” Deva cuba memanaskan hari ayah.
“Jahanam kau!!! Setan!!!!” tiada apa yang ayah mampu lakukan. Manoj masih lagi memegang parang dileher ayah.
Deva tidak henti henti ketawa. Ini bukan laki pertama dia merogol orang. Tapi inilah kali pertama dia merogol perempuan secara beramai-ramai. Dia sangat gembira. Deva langsung tidak menghiraukan kata-kata ayah. Dia segera menarik seluar Hawa. Hawa cuba mengelak namun, Selvam dan Kalai kekar memegang bahunya. Hawa cuma mampu menangis teresak-esak.
Deva terliur melihat seluar dalam Hawa yang berwarna hitam. Namun, tiba-tiba, mukanya berkerut tatkala tangannnya menyentuh faraj Hawa.
“Kau pakai pad??? Kau datang bulan ke???!!!” Deva yang sedari tadi gembira berubah angin. Dia marah semula. Tangannya menyelak seluar dalam Hawa. Ternyata, bau saja pun sudah menyebabkan Deva hilang selera mahu merogolnya. Pad yang Hawa pakai bergenang dengan darah kotor kehitam-hitaman.
PANGGG!!! Satu tamparan padu dilepaskan di pipi Hawa. Hawa terjelepuk kelantai. Perit rasa pipinya.
“Hilang nafsu aku tengok pepek kau. Sial!!!” jerkah Deva. Padahal dia yang mahu merogol Hawa. Deva masih tidak berpuas hati. Tangannya dikepal-kepalkan. Ayah menarik nafas lega. Walau pun anak daranya dibogelkan di hadapan matanya, namun dia bersyukur kerana perompak-perompak ini tidak dapat merogol anaknya. Hawa mengesot semula ke sebelah Tihah. Farajnya dikepit dan buah dadanya di tutup dengan lututnya. Dia ketakutan.
Deva nampak semakin bengis. Perasaan tidak puas hatinya membuak-buak. Serta merta dia menarik rambut Tihah. Tihah yang ketika itu baru berumur 13 tahun menjerit-jerit pinta dilepaskan.
“Tak dapat anak dara sunti, budak pun budak lah… hahahaha…” mata Deva mengerling tajam ke arah ayah seakan-akan ada dendam kesumat yang perlu dilunaskan. Deva mula mencekak baju Tihah untuk direntap. Tihah bagaikan anak patung, diperlakukan sewenang-wenangnya. Dengan bantuan Kalai dan Selvam, baju t-shirt Tihah dikoyak dengan mudah. Berbirat leher Tihah kesan daripada rentapan ganas itu.
“Tak pakai coli lagi budak ni, Deva… Tetek pon tak ada lagi ni… Rata lagi ni…” Kata Kalai seakan tidak bernafsu dengan Tihah.
“Aku tak peduli. Yang penting dara dia aku dapat,” Deva bagaikan kerasukan.
Dalam keadaan kelam kabut itu, mama memerhatikan anak-anaknya diratah. Dia terkejut.
“Berhenti!!! Jangan apa-apakan anak-anak aku. Kalau kau mahu, aku gantikan mereka!!!?” tiba-tiba mama menjerit lantang, memecahkan segala suara yang ada. Semua pergerakan terhenti. Automatik, semua mata tertumpu pada mama. Deva mula melepaskan Tihah.
“Apa kau cakap, perempuan? Ulang sekali lagi?”
“Lepaskan anak aku. Aku sanggup gantikan mereka. Aku rela,”ulang mama sambil matanya mengalirkan air mata. Dia memandang ayah dengan tanda meminta maaf. Ayah terdiam. Dia tidak mampu berbuat apa-apa. Menegah pun tidak. Menyuruh pun tidak. Demi anak-anak mama sanggup berkorban.
“Erm… Tawaran menarik. Tapi, kau punya ‘yoni’ dah banyak kali guna! Dah lobos! Aku nak anak dara!!!” jerit Deva marah-marah.
“Lepaskanlah mereka. Aku sanggup. Aku gantikan mereka. Aku ikut segala arahan kau. Aku ikut…” mama beria-ia agar Deva tidak merogol Tihah yang sudah separuh bogel itu.
“Apa? Ulang sekali lagi?” Deva seronok mendengar tawaran itu.
“Aku ikut arahan kau. Aku tak akan melawan asalkan kau tak apa-apakan anak aku…” kali ini suara mama lebih tenang. Dia pasti akan tindakannya. Dia tidak mahu anak-anaknya hilang dara dirogol perompak-perompak ini.
Deva mendengar tawaran itu dan tersenyum. Dalam kotak akalnya bermain seribu satu kejahatan yang durjana. Dia berbincang semula dengan Selvam, Kalai dan Manoj. Mereka tergelak-gelak. Ada rancangan jahat yang mereka persetujui.
“Hei perempuan! Baiklah, kita buat perjanjian ikut syarat-syarat kami. Syarat pertama: aku tak nak kau menangis sepanjang malam ini. Syarat kedua: segala apa-apa yang kami suruh, lakukan dengan tersenyum. Kalo kau ingkar aje, aku rodok anak perempuankau yang besar tu dengan batang kayu. Aku suruh Manoj ni rogol yang si kecil ni! FAHAM!!!” Deva mula termakan dengan tawaran mama.
“Kau janji tak akan apa-apakan anak akau kalau aku setuju?”
“Ya aku janji. Tapi ingat! Kalau kau bantah nahas mereka nanti,”
“Baiklah, aku rela…” sayu bunyi suara mama mempersetujui syarat-syarat itu. Tapi dia terpaksa. Anak-anaknya terlalu muda untuk melalui semua ini.
“Kalai, kau buka tali tangan dia. Kita main dia sorang saja malam ni. Yang lain-lain sebagai tebusan,” Deva memberi arahan. Kalai segera turuti. Dia tahu selagi parang panjang ini ada ditangan mereka, ayah tidak berani berbuat apa-apa. Tangan mama dilepaskan. Mama segera mengelap air matanya sebagaimana syarat tadi; dia tidak boleh menangis dan mesti tersenyum. Senyuman mama agak hambar dan ternyata senyuman terpaksa. Tanpa menoleh-noleh, mama bangun dan menuju ke bilik sambil mengajak Deva.
“Kau nak ke mana? Aku tak cakap pun nak main kat bilik, hoi perempuan! Aku nak kau buat di ruang tamu ni. Depan anak dan laki kau. Hahahaha…. Korang bertiga, kalau ada yang pejam mata atau toleh tempat lain. Aku kelar leher laki-laki ni,” kata Deva sambil mengacukan parang yang tajam dan panjang itu ke batang leher ayah. Hawa dan Tihah ketakutan.
Mama berhenti menuju ke bilik. Langsung dia tidak menyangka dia akan melakukan perbuatan terkutuk itu di hadapan anak dan suaminya. Dia tertunduk sayu.
“Sekarang aku nak kau bogelkan anak kau yang kecik tu dan buka kain suami kau. Yang besar tu biakan dia pakai spender je. Cepat!!!” arah Deva pada mama. Mama akur. Selagi perompak-perompak itu tidak mengapa-apakan anak-anaknya, dia terpaksa lakukan.
“Abang, saya mintak maaf. Demi anak-anak,” mama berbisik tatkala dia melepaskan kain pelekat suaminya itu. ayah cuma menangguk tanda faham. Dia akur dengan pengorbanan isterinya. Kain pelekat sudah dilucutkan. Layu saja batang zakar ayah tunduk ketakutan. Tihah dan Hawa menoleh tempat lain. Malu dia melihat zakar ayahnya sendiri. Lambat-lambat mama melipat kain pelekat ayah dan diletakkan ke satu sudut. Dia faham zakar ayah layu kerana ketakutan. ‘Kasihan suamiku’ bisik suara hatinya. Tihah merelakan mama membuka seluar tracknya. Dia cuba berpaling dari ayahnya, namun dihalang Kalai yang sejak tadi memerhatikan gerakan mama. Farajnya yang masih belun ditumbuhi bulu terpampang. Mama berdiam saja ketika melucutkan seluar dan seluar dalam Tihah. Tihah tahu hati mama begitu sayu. Setelah selesai, mama kembali berdiri di hadapan mereka.
Selvam dari tadi sibuk di bilik ayah membongkar almari pakaian setelah diarahkan Deva. Seberapa lama kemudian. Sepasang baju kurung biru, baju dalam biru, seluar dalam putih dan sehelai tudung biru dicampak ke kaki mama. Mama terkejut.
“Okey. Bukak baju tidur kau ni dan pakai baju ni sekarang. Sambil pakai baju tu, aku nak kau nyanyi. Lagu apa-apa pun aku tak kisah,” arah Deva. Ternyata Deva ingin membuli mama. Dia mahu memanaskan hati ayah yang berbogel. 

1 comment:

  1. Cerita yang sangat menarik admin.. pengalaman sendiri ke?.
    Tumpang Iklan
    Apa ni bro..kata lambat berkesan?.
    Kenapa ni?.
    Tak ada apa bro..ubat ni mantap..dah dapat rasa perubahan
    Terbaiklah..
    Kuss.. semangat
    >>>Enlarge XL Malaysia-Besarkan Zakar dan Panjangkan Zakar Semula Jadi! <<<

    ReplyDelete