Wednesday 3 April 2013

BAB 2 : SEKOLAH DAN SUKAN.


Tihah berjalan pantas ke sekolah. Sekolah Menengah Kebangsaan Dato’ Moreh itu tidaklah jauh dari rumahnya. Dia memerlukan 25 minit untuk sampai ke sana. Sampai saja di sekolah, loceng perhimpunan belum lagi berbunyi. Masih ada masa untuk Tihah meletakkan  begnya di kelas. Mujur kelasnya dan tapak perhimpunan tidaklah terlalu jauh, jika tidak sudah pasti Tihah berlelahan ingin berjalan jauh.
                “Oit, Tihah!!! Cepatlah jalan tu. Kan loceng da bunyi,” sapa Aini dari belakang. Tihah hampir-hampir melatah dek usikan Aini. Mereka bersalaman sambil beriringan ke tapak perhimpunan. Tihah tidak banyak bercakap. Hatinya masih lagi walang dengan keputusan mama pagi tadi.
                “Baiklah, sekian saja perhimpunan pagi untuk minggu ini. Kita sudahi majlis kita hari ini dengan Surah Al-‘Asr dan tasbih Kifarah,” pengerusi perhimpunan mengakhiri perhimpunan pagi itu. Suasana menjadi hingar-bingar sebaik saja guru-guru mulai bangun dari tempat duduk mereka di atas pentas.
                “Tihah, dia pandang kau tu... Dia pandang kau...,” lancar Aini bercakap meniru gaya Mak Kepoh. Tihah segera menoleh ke arah sekumpulan pelajar laki-laki yang yang menanti giliran beratur. Mukanya tiba-tiba merah apabila melihat Nazrin sedang memandangnya sambil tersenyum. Dia cuba membalas senyuman itu, namun, malunya cepat memalingkan mukanya ke arah lain. Kacak sungguh wajah Nazrin. Redup dipandang. Songkok hitam yang selalu dipakainya menambahkan lagi ketampanan wajah laki-laki idamannya itu. Apatah lagi kewarakan Nazrin ditonjolkan apabila sering diundang guru untuk membaca doa pada mana-mana majlis di sekolah ini.
                “Kau ni kenapa tak nak cakap yang kau suka dia Tihah. Malu-malu pula, nanti melepas tau,” Aini memulakan bicara sementara menunggu giliran keluar barisan.
                “Ala, Aini. Aku ni siapa je. Dia tak pandang pun. Budak baru kat sekolah ni pulak tu. Mesti ramai budak-budak lain yang suka dia.”
                “Tihah, kalau nak diikutkan, aku pun terpikat dengan muka dia tu. Tp, dia memang jenis tak layan perempuan ngurat dia la. Tapi aku tengok, dia selalu jeling kau, macam tadi tu. Kau je yang tak nak balas senyuman dia yang menawan tu.”
                “Hahaha. Jangan berangan lah kau ni Aini. Biar je lah aku simpan. Tak kan perigi mencari timba pulak. Tak sesuai OK.”
                Barisan Tihah mula bergerak. Lehernya dipanjangkan kehadapan. Ada ‘spotcheck’ rupanya, patutlah lambat saja pergerakan barisan ini. Tihah meraba badannya. Nasibnya baik kerana dia tidak lupa memakai baju singlet dan kain dalam. Tihah tersenyum.
                “Alamak Tihah. Aku tak pakai. Hari ini kan ada senaman, aku lupa pulak ada perhimpunan. Macam mana ni ek?” Aini tampak kelam-kabut. Dua tangannya menekup kedua-dua buah dadanya.
                “Erm, kuning tuuu.. Hahaha... Nasib kau lah Aini... Hehehe,” Tihah sekadar ketawa sambil menyelak tudung Aini. Jelas warna baju dalam Aini yang tembus dari ketipisan baju sekolahnya. Aini muram. Dia cuba mengecilkan badannya berlindung di belakang tubuh Tihah yang kecil. Pelajar perempuan di hadapan Tihah semuanya menyelak tudung masing-masing. Ada empat pengawas yang bertugas untuk memeriksa. Siapa-siapa yang tidak memakai singlet atau kain dalam dikumpulkan di satu kelompok. Pasti akan didenda. Tihah senyum kepada pengawas-pengawas yang memeriksa. Dia menyelak tudungnya dan mengangkat kain menampakkan kain dalam yang berwarna coklat cair.
                “OK, jalan,” arah salah seorang pengawas. Tiba saja giliran Aini diperiksa, dia terus saja pergi kelompok rakan-rakan yang telah diperiksa tidak memakai singlet atau kain dalam. Mulutnya dimuncungkan panjang. Tihah tergelak kecil. Sempat dia melambai Aini yang menarik muka.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Aini berjalan malas-malas masuk ke kelas. Semua mata tertumpu pada batang tubuh Aini. Aini kemalu-maluan. Cepat-cepat dia ambil tempat duduknya di sebelah Tihah.
                “Kena denda apa?” bisik Tihah kerana ada guru yang sedang mengajar di hadapan.
                “Biasa la, kalau Cikgu Misnah tu, mesti la kena cuci tandas.”
                “Tu la, lain kali tunjuk seksi kau tu lagi. Aku suruh pakai tudung labuh sikit kau tak nak.”
                “Panas la. Kau ni pun. Bukan aku tak pakai baju pun. Hisshhh...” muncung Aini sengaja dipanjangkan lagi.
                Waktu berjalan pantas. Dua waktu sebelum rehat merupakan waktu pendidikan jasmani. Jika subjek pendidikan jasmani ini bukan pada hari Isnin, pelajar dibenarkan memakai pakaian sukan sedari rumah lagi. Namun, perhimpunan mingguan hari Isnin, mewajibkan pelajar memakai pakaian sekolah lengkap. Jadi, mana-mana kelas yang ada subjek pendidikan jasmani pada hari Isnin, perlulah menukar pakaian mereka.
                “AstaghfirulLah, Aini. Aku lupa nak bawa tudung lain. Pagi tadi pun hampir2 aku lupa nak bawa baju senam ni. Nasib baik mak aku ingatkan. Alaaa... Kena pakai tudung ni je la,” terkocoh-kocoh Tihah membelek-belek bag pakaian sukannya sambil mengomel.
                “Eee, bau masam la kau nanti. Tadi aku dengar Cikgu Misnah dah ‘booking’ dewan bola tampar. Hahaha... Mak Cik ni masam la petang ni, hahahaah,”
                “Hei, ‘Sorry’ sikit ea. Kau tengok ape aku bawa ni, haaa,” pantas Tihah mengunjukkan beg pakaian sukannya.
                “Ala, setakat bawa baju dalam dan seluar dalam pun nak tunjuk. Warna hitam pula tu, macam orang tua aje selera kau ni,” cebik Aini.
                “Kau tengok betol-betol. Mana ada orang tua pakai baju dalam yang ada gambar ni,” Tihah segera menunjukkan kartun ‘Tweetty Bird’ yang ada pada ‘cup’ baju dalamnya. Aini tidak tahan menahan gelak.
                Selain Tihah dan Aini, ada lebih kurang  lima atau enam pelajar perempuan lagi yang masih bersiap menukar pakaian sukan. Yang lainnya, mereka sedia ada memakai pakaian sukan yang dilapis unifom sekolah. Jadi mereka tidak perlu lambat-lambat menukar pakaian, sekadar membuka saja baju sekolah yang ada. Tihah dan Aini tidak suka begitu. Rimas katanya.
                Masing-masing tidak bertudung dan hanya berskaf saja di dalam bilik air itu. Aini segera menanggalkan unifomnya. Baju dalam berwarna kuning kelihatan. Sebelum menyarung baju sukan, dia membetulkan dahulu kedudukan baju dalamnya. Jika dibandingkan dengan buah dada Tihah, Aini memiliki buah dada yang lebih kecil. Namun, dia tetap mengenakan saiz baju dalam yang sama dengan Tihah.
                Tihah membuka baju singlet yang dipakainya sebelum menyarungkan baju sukan. Dia tidak mahu baju singletnya itu dibasahi peluh kelak. Dia tidak risau kerana kebiasaannya Cikgu Misnah mengasingkan aktiviti sukan pelajar laki-laki dan pelajar perempuan. Jadi, tidaklah ada mata-mata yang cuba mengintai buah dadanya nanti.
                “Wow, ‘Hello Kitty’ la. Comelnya… Mana kau beli Tihah?” tegur rakan-rakannya setelah terlihat kartun pada ‘cup’ baju dalam Tihah.
                “Ala, baju dalam lama la. Kalau tak silap dulu beli kat Parkson je. Kat situ ada satu bahagian jual baju dalam gambar-gambar kartun macam ni,” jelas Tihah. Rasa bangga menyelinap di hatinya. Bangga kerana dikatakan memiliki baju dalam yang menarik. Ada rakan-rakan lain yang memakai baju dalam berwarna kelabu, oren dan merah. Dalam usia 16 tahun ini, sudah tiada lagi rakan-rakannya yang memakai baju dalam mini (pre-bra).
                Setelah siap, bersalin pakaian, semua pelajar perempuan di arah berkumpul di dewan bola tampar, pelajar laki-laki pula kelihatan menuju ke padang. Menurut Cikgu Misnah, hari ini, mereka akan belajar bermain bola tampar. Semua mesti terlibat. Satu sekolah tahu bagaimana garangnya Cikgu Misnah.  Beliau merupakan guru yang amat ‘skema’. Pernah suatu masa dulu, dia mewajibkan pelajar perempuan yang diajarnya, memasukkan baju sukan ke dalam seluar supaya kelihatan kemas sepertinya. Namun, perintahnya itu dibantah keras oleh guru-guru agama di sekolah itu. Pemakaian sebegitu tidak sesuai kerana menampakkan bentuk buntut dan tundun pelajar perempuan.
                Cikgu Misnah bercekak pinggang sambil melihat pelajarnya berlatih bola tampar. Dengan badannya yang gemok gedempol, bajunya yang dimasukkan ke dalam seluar menampakkan lagi susuk tubuhnya yang berisi itu. Tundun farajnya tampak gebu. Buah dadanya pula seperti sudah sampai ke pusat. Ramai pelajar laki-laki yang mentertawakan cara dia berpakaian. Tapi, Cikgu Misnah tetap dengan gaya ‘skema’nya.
                “Preeettt!!! Preeettt!!! Preeettt!!!...”
                Bunyi wisel dari Cikgu Misnah menunjukkan waktu pendidikan jasmani telah pun tamat. Tihah yang sedari tadi cuba meminimumkan pergerakan menarik nafas lega. Namun, peluh dari tepi dahinya tetap membasahi tudungnya. Dia mengambil tuala kecil yang memang selalu dibawanya lalu dilapkan kebahagian dahinya.
                “Eee, masam!!! Buek…” ejek Aini sambil bergurau.
                “Masam-masam aku ni pun, kawan baik kau jugak. Kau ada bawa minyak wangi, kan? Aku mintak sikit nanti ea. Rehat ni, aku lepak kelas je la. Bawah kipas. Kau aja lah belikan aku kuih di kantin,” Tihah meminta bantuan dari rakan karibnya itu. Aini sekadar mengangguk. Dia kepenatan.
                Pelajar-pelajar perempuan berpusu-pusu ke tandas semula. Bilik persalinan pakaian di sebelah dewan sedang dijadikan stor sementara, jadi mahu atau tidak, terpaksalah mereka bertukar baju di tandas saja. Tihah dan Aini mengambil satu sudut. Ada beberapa pelajar yang beratur menunggu giliran tandas.
                “Kau nak tukar dalam tandas ke? Panjang dah tu beratur,” tanya Aini.
                “Tukar sini saja lah. Ramai-ramai macam ni, tak malu sangat. Hehehe…” Ada lebih kurang 15 org rakan sekelasnya yang lain bersalin baju di ruang legar tandas saja. Masing-masing mula membuka baju. Tihah membuka tudung dan skafnya lalu disangkut pada paku di tepi sinki. Rambutnya mengurai. Ikal mayang menambah keanggunan Tihah. Dia membuka baju sukannya. Lembab sedikit kerana dibasahi peluh. Dengan hanya berbaju dalam, Tihah mengelap badannya dengan tuala kecilnya tadi.
                “Menyesal aku tak bawa baju dalam lain. Macam gatal-gatal pulak tetek aku ni kena peluh. Nanti baju dalam ni mesti bertahi lalat. Dah lah warna kuning. Ishk….” Omel Aini.
                “Aku ni lagi la. Skaf aku tu da lah berpeluh, nak pakai sampai petang. Semacam je. Nasib baik, kawan baik aku ni sentiasa bawa minyak wangi… hahaha,” Tihah membelakangi rakan-rakannya yang lain. Dia menghadap dinding. Dilepaskannya tali baju dalam yang bersangkut pada bahu, lalu diturunkan sedikit kebahagian perut. Tihah segera memusingkan baju dalamnya untuk mencari cangkuk. Dia tidak reti membuka baju dalam seperti rakan-rakannya yang lain yang terus membuka cangkuk di belakang. Memang sedari dia mula memakai baju dalam semasa umurnya 12 tahun, begitulah yang mama ajarkan cara memakai baju dalam. Kata mama, cara ini dapat memastikan baju dalam lambat lusuh. Entahlah, Tihah ikut saja.
                Aini terkocoh-kocoh membetulkan buah dada setelah dia mengelap peluh di pelipat buah dadanya. Sempat dia meminta sedikit bedak dari rakan yang lain untuk di sapu di situ. Kelakar Tihah melihat gelagat Aini yang menggaru-garu buah dadanya. Tihah mengambil baju dalam berwarna hitam yang dibawanya, dan terus memakainya. Belum sempat Tihah menyarungkan ‘cup’ pada buah dadanya, Aini segera mencubit puting Tihah sambil ketawa.
                “Auch!!! Sakit la Aini… Kau ni macam budak-budak. Meh sini, aku kenakan kau pulak… Hahahaha,” dengan pantas, Tihah menarik pelaras tali baju dalam Aini ke atas. Aini cuba mengalak, namun, tangan Tihah lebih pantas. Hasilnya, ‘cup’ baju dalam Aini ternaik hingga paras dada menampakkan dua bukit ranum sederhana besar miliknya. Aini menjerit sambil gelak. Tanpa diduga, Tihah menarik panjang kedua-dua puting buah dada Aini. Aini kesakitan pada putingnya. Tampak panjang kerana ditarik Tihah. Tihah tergelak. Dia segera memakai baju dalamnya dengan sempurna sebelum Aini membalasnya semula. Tandas jadi hingar-bingar seketika kerana gurauan dua sahabat itu. Tihah meminta maaf kepada Aini atas gurau kasarnya. Aini hanya tergelak. Putingnya terasa perit. Dia menggosok-gosok putingnya dengan tangan untuk meredakan peritnya.
                “Tu la, lain kali jangan dengki orang. Padan muka. Nasib baik aku tarik sikit je. Kalo aku tarik kuat-kuat tadi, sampai kelutut puting kau agaknya… Hahahah… Aini, meh mintak sikit minyak wangi kau,” pinta Tihah selepas memujuk Aini.
                “Perit sih… Nanti aku ambil penyepit, aku sepit puting kau pulak. Lepas tu aku gantung kat kipas siling. Baru kau tau nanti. Ambil la dalam beg aku tu. Jangan pakai banyak-banyak, nanti satu kelas boleh pengsan sebab wangi sangat.”
                “Ye la… Ye la… Aku kan da mintak maaf tadi…” Tihah pun menyapukan minyak wangi Aini ke leher dan pakaiannya. Kemudian, barulah dia memakai tudungnya. Rakan-rakan lain juga sudah mulai siap berpakaian. Tinggal Aini saja lagi yang masih berbaju dalam.
                Perjalanan persekolahan Tihah dan Aini berjalan seperti kebiasaan pada hari itu. Loceng dibunyikan sebaik saja waktu terakhir tamat. Aini minta ke tandas sebentar, manakala Tihah berjalan menuju ke pintu pagar sekolah.
                Dari kejauhan, dia terlihat Nazrin dan beberapa rakan-rakannya sedang bersalaman dan berpelukkan. Tihah kehairanan. Sebelum ini, tidak pernah pula mereka berpelukan seperti itu. Tihah cuba tidak ambil pusing dengan apa yang dilihatnya. Mungkin begitu lagak gaya orang-orang warak apabila balik sekolah kot. Tihah berjalan lambat-lambat sementara menunggu Aini mengejarnya.
                “Tihah, kau kata nak pergi Kedai Buku Matlop tu. Aku dah mintak izin mak aku, dia OK aja.”
                “Jom, aku mintak gak mak aku pagi tadi, tapi dia tak bagi. Dia suruh aku tunggu ayah aku balik petang nanti. Tapi rasanya kalau aku balik rumah dengan dua tangan dan dua kaki masih melekat ni, dia tak marah kot… hahaha,” Tihah cuba menutup kegalauan hatinya dengan kelakar yang tampak dibuat-buat.
                “Alaaa… Bukan jauh sangat pun. Lagi pun aku kan temankan ni… Kan… Kan… Kan…”
                Mereka segera berjalan melencong ke arah kedai buku yang hendak dituju. Langsung Tihah tidak menghiraukan nasihat mama pagi tadi.
                “Tihah, aku lupa pula nak bagi tahu kau tadi. Tadi masa aku masuk tandas, aku ada dengar budak-budak kelas Nazrin tu bergosip.”
                “Apa dia? Tentang Nazrin ke?”
                “Ye la. Semangat kau nak tahu tentang buah hati mengarang jantung kau tu ye… Hahaha… Tapi malangnya, berita sedih yang aku nak ‘story’ ni. Hari ni, hari ‘last’ Nazrin kat sekolah kita. Bapak dia tukarkan dia ke sekolah swasta kat Termonggoh. Jangan sedih ya Tihah…” Aini sengaja memuncungkan mulutnya sambil mengajuk Tihah.
                “Ye ke? Erm, patutlah tadi aku nampak Nazrin salam-salam dengan kawan-kawan dia. Siap peluk-peluk lagi. Bagus gak, sekurang-kurangnya, kau dah tak boleh nak skandalkan aku dengan dia.”
                “Eleh Tihah, macam lah aku ni berkawan dengan kau baru semalam. Kau mesti sedih dia nak pergi, kan? Tak apa lah Tihah, wanita ayu dan cantik macam kau ni, seorang pergi, sepuluh yang datang.”
                “Memandai aja kau ni. Erm, entah la. Dia memang baik di mata aku. Tapi, kita kan belajar lagi. Baru tingkatan empat. Tak nak lah jiwang-jiwang ni. Menambah dosa je…”
                Mereka ketawa serentak. Tanpa disedari, mereka sedang melalui lorong dibahagian belakang deretan kedai. Tiada sesiapa selain mereka berdua di situ.
                “Wow! Alphard Velfire…” kata Aini perlahan. Kagum dengan kemewahan van yang ‘parking’ di lorong itu. Cermin van mewah itu semuanya gelap gelita. Tihah dan Aini melintasi van itu tanpa apa-apa prasangka.
                Tiba-tiba, enjin van dihidupkan. Van mewah yang tadinya berhenti, segera bergerak menghimpit Aini dan Tihah. Dalam sekelip mata pintu van terbuka dan ada empat tangan segera memaut batang tubuh Tihah. Satu lagi lembaga menendang Aini dari bahagian sisi. Aini terpelanting dan terperosok di longkang. Tihah segera meronta-ronta minta dilepaskan. Namun, tangan-tangan tadi kejab memegang Tihah. Tihah cuba menjerit dan tangannya memaut apa-apa yang ada di sekelilingnya. Namun, apakan daya seorang wanita berumur 16 tahun itu. Dirasakan ada karung kain yang cuba dimasukkan dari atas kepalanya. Keadaan menjadi sepenuhnya gelap apabila karung kain itu berjaya dimasukkan. Tangan Tihah sudah tidak kuat lagi memegang pintu van itu. Dia ditarik ke dalam perut van mewah itu. Kedengaran bunyi pintu van ditutup. Tihah masih lagi meronta-ronta. Dia panik. Tidak semena-mena, seakan-akan ada satu benda tajam menusuk lengannya. Tenaganya seakan-akan tiba-tiba merosot. Kepalanya seakan-akan berat. Dia seperti hanyut…. hanyut… dan hanyut….

7 comments:

  1. ni cerita utk mengaja bdk2 buat bnde x senonoh... cbe jadi kat ank ko esk bru ko tahu

    ReplyDelete
  2. Ni tihah yg tulis cita ni..main dgn keling je kje dia...

    ReplyDelete
  3. Hi semua, sorry admin tumpang lalu.
    kami ada menjual alat ‘senaman batin” untuk lelaki.
    100% lebih selamat dripd penggunaan tangan.
    Info lanjut layari:
    http://alatsedap001.blogspot.com/ atau
    facebook: Alatsedap

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete